SOS. LA SALUT LABORAL EN PERILL D'EXTINCIÓ!!!

LES RETALLADES QUE ENS ESTAN IMPOSANT PROVOQUEN UN RETROCÈS DE GAIRE BE 30 ANYS EN LES CONDICIONS LABORALS DELS I LES TREBALLADORES DEL DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT :

  • La no-substitució de les baixes fins passats els primers 10 dies lectius,
  • L'augment de la precarització del personal interí i substitut amb la reducció de jornada i de salari.
  • L'augment de les hores lectives i de permanència.
  • L'augment de les ràtios d'alumnes per aula.
  • La disminució de beques i l'augment del preu del material escolar.
  • La reducció del salari en forma de no-pagament de una paga extra.
  • La reducció del sou en cas de Incapacitat temporal.
  • Les altes forçoses que es donen des de l'ICAM i que obliguen a anar a treballar malgrat no estar-ne en condicions.
  • Les adaptacions del lloc de treball que no s'acompleixen mai quan s'ha de tocar l'organització del treball.
  • La desaparició de la reducció de jornada per recuperació de malaltia que deixa a les persones interines i substitutes sense la possibilitat de demanar mitja jornada per motius de salut (els funcionaris poden demanar-la per interès particular!!!!!)
  • La nul·la disposició del Departament per intentar solucionar els casos més greus....

Tots aquests factors fan que la salut laboral hagi passat a ser una cosa que només apareix en els escrits però que no contempla la realitat..

PER UNES CONDICIONS DE TREBALL QUE NO MALMETIN LA SALUT

PER LA DEFENSA DE LA SALUT LABORAL

Reivindiquem mesures que facin possible una millora eficaç en temes desalut laboral del professorat

��La dotació dels recursos humans i materials necessaris per fer una correcta aplicació de la Llei.

�� Una vigilància de la salut adequada a les necessitats dels treballadors i treballadores del Departament d'Ensenyament.
��L'avaluació de riscos laborals completa i efectiva als centres.

��L'adequació de les instal·lacions a les necessitats detectades en la implantació dels plans d'emergència, tenint en compte l'organització humana i els mitjans necessaris i amb les dotacions pressupostàries necessàries per dur-los a terme.
��Una formació tant a nivell general com específic.
��Tenir en compte l'aspecte de gènere en la prevenció dels riscos laborals, vetllant de forma específica per la prevenció de les relacions laborals discriminatòries i de l'assetjament moral i sexual


ADAPTACIONS I CANVIS DE LLOC DE TREBALL PER MOTIUS DE SALUT:daps i articles 25

El nou decret de Concurs de Trasllats publicat al BOE deroga la DAP. Queda derogada la disposició addicional primera del Decret 2112/98, per la qual es podien atorgar comissions de servei al professorat afectat per malaltia.
BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO Núm. 263 Sábado 30 de octubre de 2010 Sec. I. Pág. 91273 Disposición derogatoria única. Derogación normativa. Quedan derogadas cuantas disposiciones de igual o inferior rango se opongan a lo dispuesto en este Real Decreto y, singularmente, las siguientes: a) Real Decreto 895/1989, de 14 de julio, por el que se regula la provisión de puestos de trabajo en Centros Públicos de Preescolar, Educación General Básica y Educación Especial. b) Real Decreto 2112/1998, de 2 de octubre, por el se regulan los concursos de traslados de ámbito nacional para la provisión de plazas correspondientes a los cuerpos docentes.
 Per tant, només queda l’adaptació del lloc de treball per l’article 25 de l'LPRL

Article 25 de l’LPRL: protecció de treballadores i treballadors especialment sensibles a determinats riscos
 “L’empresari garantirà de manera específica la protecció dels treballadors i treballadores que, per les seves pròpies característiques personals o estat biològic conegut, incloent-hi aquells que tinguin reconeguda la situació de discapacitat física, psíquica o sensorial, siguin especialment sensibles als riscos derivats del treball. Amb aquesta finalitat haurà de tenir en compte aquests aspectes en les avaluacions dels riscos i, en funció d’aquestes, adoptarà les mesures preventives i de protecció necessàries.
Els treballadors i treballadores no seran empleats en aquells llocs de treball en els quals, a causa de les seves característiques personals, estat biològic o per la seva discapacitat física, psíquica o sensorial degudament reconeguda, puguin ells, els altres treballadors o altres persones relacionades amb l’empresa posar-se en situació de perill o, en general, quan es trobin manifestament en estats o situacions transitòries que no responguin a las exigències psicofísiques dels respectius llocs de treball.Igualment, l’empresari haurà de tenir en compte en les avaluacions els factors de risc que puguin incidir en la funció de procreació dels treballadors i treballadores, en particular per l’exposició a agents físics, químics i biològics que puguin exercir efectes mutagènics o de toxicitat per a la procreació, tant en els aspectes de la fertilitat, com del desenvolupament de la descendència, amb l’objectiu d’adoptar les mesures preventives necessàries."


VALORACIÓ D'USTEC•STES
Amb la derogació de la DAP, els i les treballadores queden sense la possibilitat de fer tasques de suport a la docència en comptes de docència directa com a Adaptació del lloc de treball. Efectivament, el Departament va decidir fa uns anys, de forma totalment unilateral, que l’aplicació de l’adaptació del lloc de treball per l’article 25 no comportaria EN CAP CAS una sobredotació del centre ( o sigui, una substitució de les hores que la persona afectada hauria de dedicar a les tasques de suport a la docència). Això te com a conseqüència que les persones que necessiten una disminució de la jornada de docència directa coma a adaptació del lloc de treball, es queden sense aquesta possibilitat i estan desenvolupant actualment un lloc de treball sense cap mena d’adaptació, malgrat que la tenen concedida pel Departament d’Educació. El Departament recomana a les persones en aquesta situació agafar la baixa.

Tot plegat està provocant situacions prou difícils per a les persones que estan pendents de l’acabament del procés, ja que algunes estan en situació de baixa laboral i ja estan a punt de complir 18 mesos en aquesta situació i, per tant, a punt de ser cridats per l’ICAM (Institut Català d’Avaluacions Mèdiques) per decidir sobre la seva situació, que pot derivar cap a una jubilació per motius de salut o no en funció del dictamen que faci l’ICAM.

A més, actualment el Departament envia a l’ICAM a persones que estan de baixa només fa dos o tres mesos amb la possibilitat de que se’ls doni l’alta forçosa amb els problemes que això provoca per la pròpia persona afectada que no pot realitzar correctament la seva feina i pel centre a on treballa que en pateix les conseqüències. D’aquesta situació deriven molts cops altres situacions molt més greus que acaben agreujant la malaltia de la persona afectada i empitjorant les condicions de treball dels seus companys.
Des d’USTEC creiem que aquesta situació és injusta i immoral perquè s’està jugant ambla salut i inclús amb la vida de les persones, quan moltes vegades estan en aquesta situació per culpa de la mala gestió del Departament en l’adjudicació d’adaptacions del lloc de treball quan hi ha problemes seriosos d’alteracions de la salut.
Exigim al Departament una actuació més correcta i seriosa en la tramitació i seguiment de les adaptacions del lloc de treball. Està en joc la salut de moltes persones i el bon funcionament de mols centres!!!

 Procediment actual per demanar una adaptació del lloc de treball

Els punts més importants d'aquest procediment fan referència a la participació en el mateix dels delegats i delegades de prevenció a través dels Comitès de Prevenció de riscos i de la pròpia persona que demana l'adaptació. També delimita en el temps tot el procediment i senyala quins càrrecs de l'administració son responsables de l'aplicació d'aquesta adaptació del lloc de treball.

El procés s’iniciarà a instància de la persona interessada, la qual presentarà una sol•licitud d’adaptació de lloc de treball
  1. La Direcció dels Serveis Territorials o la Direcció de Serveis, o l’òrgan en qui deleguin,comunicarà l’inici de les actuacions a l’interlocutor del Comitè de Seguretat i Salut corresponent. que en farà el seguiment.
  2. La Direcció dels Serveis Territorials o la Secció de Prevenció de Riscos Laborals corresponent farà l’elaboració de l’informe pertinent, que inclourà una proposta de planificació de l’activitat preventiva.
  3. La proposta de planificació de l’activitat preventiva, i l’informe de valoració mèdica es traslladaran a la persona interessada en un termini de dos mesos màxim, per tal que aquesta faci les al•legacions que consideri oportunes, en el termini de 10 dies.
  4. La Direcció dels Serveis Territorial o la Direcció de Serveis farà arribar aquesta proposta de planificació i les al•legacions que en el seu cas hagi fet la persona interessada a l’interlocutor del Comitè de Seguretat i Salut que correspongui. En el cas que per acord del Comitè de Seguretat i Salut s’hagi proposat alguna modificació, aquesta es recollirà a l’acta del Comitè.
  5. La Direcció dels Serveis Territorials comunicarà la planificació definitiva a les unitats responsables d’aplicar les mesures preventives per tal que s’apliquin i se’n faci el seguiment.
  6. La Inspecció Educativa, així com les unitats orgàniques directament implicades, vetllaran per l’execució de les mesures preventives acordades.
  7. El Servei de Gestió de Recursos i Mesures de Seguretat i Salut s’encarregarà d’establir els procediments d’actuació per a l’execució i seguiment de les mesures preventives. Informarà al Servei de Prevenció de Riscos Laborals del grau d’implementació de les mesures preventives.
  8. El període entre la presentació de la sol•licitud d’adaptació de lloc de treball fins a donar a conèixer la planificació de les actuacions al Comitè de Seguretat i Salut no serà superior als 6 mesos, llevat de situacions excepcionals, degudament justificades.
  9. Una vegada el Servei o Secció de Prevenció de Riscos Laborals tingui coneixement de les actuacions dutes a terme, comprovarà l’efectivitat de les mesures preventives aplicades i determinarà, si cal, noves actuacions.”
  10. No hi ha cap termini específic per demanar-la. Es pot fer en qualsevol moment.
Sol·licitud d'adaptació del lloc de treball